Bröd till soppa

Jag och min sambo äter ganska ofta soppa till lunch, det är gott och ganska enkelt men ibland blir man kanske inte så mätt som man skulle önska, då är det bra med bröd till. Knäckebröd fungerar naturligtvis bra även till soppa men varmt bröd med vitlök och örter slår nog i det här fallet det mesta. Brödet jag beskriver nedan kom till ganska hastigt och under inspiration, vilket innebär att jag inte har de exakta proportionerna. Men så länge man har en ganska stor del rågsikt går det inte att misslyckas. Jag provade att fylla ett av brödet med grönsaker och mozzarella och det blev väldigt gott det också.

Ugnstemperatur: 225°C
50 g jäst
6 dl vatten
3 msk sirap
3 msk olja
några hackade soltorkade tomater
2 klyftor vitlök
salt
oregano
basilika
15 dl rågsikt, dinkelmjöl och grahamsmjöl

Garnering:
Olivolja
Oregano
flingsalt

Smula ner jästen i en bunke och häll över det fingervarma vattnet, lös upp jästen. Rör ner sirap, olja, kryddor, tomater och vitlök, tillsätt därefter mjölet, lite i taget, tills degen är smidig och släpper bunkens kanter. Låt jäsa 45 min. Dela degen i åtta delar, forma små avlånga limpor och lägg dem på plåtar. Låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla bröden försiktigt med olivolja utblandat i lite vatten. Strö över flingsalt och oregano. Grädda bröden mitt i ugnen i 10-15 minuter, de ska bara ha fått lite färg på ytan. Låt svalna under bakduk på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0