Smulpaj

Ekströms säljer färdiga blandningar av smuldeg och frysta bär, det är bara att röra i hop och slänga in i ugnen, ni har säkert sett den käcka reklamen med mor och dotter som inte orkar baka. Jag skulle dock vilja påstå attt de båda har blivit lurade. Att baka smulpaj är något av det enklaste man kan göra, med receptet nedan är det förmodligen smidigare att baka eget än att gå till affären och släpa med sig Ekströms halvfabrikat. Baka själv och njut!

Jag valde jordgubbar till min paj och det var väldigt lyckat den varma sommarkväll som pajen serverades under. Jordgubbspaj känns lite lyxigare än varianter med äpple, blåbär och rabarber, kanske för att man för det mesta föredrar rödgubbarna naturella. Har man mot förmodan tröttnat på jordgubbar med mjölk är paj ett fullgott alternativ.

Ugnstemperatur: 225°C
   2 dl vetemjöl
   2-3 msk socker
   75 g smör eller margarin
Fyllning:
   500 g frukt eller bär, frusen eller färsk. Ju mer frukt desto bättre

Blanda mjöl, socker och matfett till en deg som går lätt att smula.
Lägg frukten, vilken du nu än har valt, i en ugnssäker form, sockra bären och strö därefter över smuldegen. Grädda pajen mitt i ugnen i 20-25 min. Låt svalna och servera med vaniljsås eller glass.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0