Brännvin med smak av vår och björk

Tidigare i vår gav jag min sambo en liten bok om hur man kryddar sitt eget brännvin och för ungefär två veckor sedan beslöt vi oss för att prova ett av recepten. Eftersom våren precis har kommit valde vi björkknoppar som huvudingrediens och som brännvin valde vi Brännvin Special då de enligt bokens författare passade bra till knoppar och blad. Det var inte särskilt svårt att krydda eget brännvin och det blev dessutom ganska gott, om man gillar brännvin. Jag lutar åt att föredra sötare drycker men det sparar vi till sensommarens bärskörd. Att krydda brännvin kan göras på lite olika vis och det finns kanske inget rätt eller fel (förutom lag och ordning), det jag beskriver nedan är den procedur jag och min sambo valde.

Fyll en liten glasburk, exempelvis en marmeladburk, med späda björkblad som ännu inte har hunnit slå ut till fullo.
Häll över brännvin så att vätskan täcker bladen. Låt burken stå i rumstemperatur i 5-7 dagar.
Sila brännvinet genom en linneduk, den guldgula vätska som då framträder är essens. Blanda essens med okryddat brännvin, vilka proportioner som passar är en smaksak. Brännvinet nedan är kryddat enligt 8 delar brännvin och 1 del essens. Smaka av och prova dig fram. På bilden nedan visas burken med den oblandade essensen samt flaskan med det färdiga björkbrännvinet.


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Marmelad burk?

Du var den sista jag trodde skulle skriva något sådant..

:´(



2009-05-10 @ 17:01:58
Postat av: Therés Johansson

Oj, hjälp vad genant. Jag åberopar tillfällig sinnesförvirring

2009-05-10 @ 19:10:14
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0