Pitabröd

Efter många om och men beslutade jag mig för att baka pitabröd idag. Pitabröd kan vara ganska bra att ha hemma, det är smidigt att ta med sig ett fyllt pitabröd om man ska vara på universitetet en hel dag eller om man bara inte orkar laga en riktig lunch.

Ugnstemperatur: 250°C  
   3 dl vatten
   25 g jäst
   1 tsk salt
   1 msk sirap
   4 dl rågsikt
   3 dl vetemjöl

Värm vattnet till fingervärme, 37°C, smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Tillsätt sirapen, saltet och mjölet och arbeta samman till en blank deg. Dela degen i åtta delar och rulla dessa till släta bullar, låt dem jäsa på arbetsbänken, under bakduk i ungefär 20 min.
Kavla ut den jästa bullarna till runda kakor, ungefär 15 cm i diameter. Låt dem jäsa ytterligare 30 min och lägg dem därefter med avigsidan upp på en plåt. Grädda bröden mitt i ugnen i 6-8 min.

Jag fyllde mitt pitabröd med sallad, sojakorv och tomat- och fetaoströra, men det går förstås bra att lägga vad man själv föredrar i dem.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0