Muffins med dumle och vit choklad

Det här receptet hittade jag på en helg för ett tag sedan då jag egentligen borde ha studerat, men ville göra något roligare. Jag hade en idé om att en dumlekola i mitten av en chokladmuffins skulle smälta och bli en kladdig kolafyllning. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig, dumlen blev ett med smeten, vilket dock ledde till väldigt saftiga och lite kladdiga muffins.

Ugnstemperatur: 200°C
   225 g vetemjöl
   25 g kakao
   2 tsk bakpulver
   ½ tsk bikarbonat
   100 g vit choklad
   2 ägg
   3 dl crème fraiche
   85 g farinsocker
   85 g smält smör

Placera tolv pappersformar i en muffinsplåt och hacka den vita chokladen. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och bikarbonat i en skål, tillsätt chokladen men spara några bitar till garnering.
Rör ihop ägg, crème fraiche, socker och smör i ytterligare en skål. Rör ner smeten bland de torra ingredienserna och rör snabbt samman.
Fördela smeten i pappersformarna men fyll dem bara till hälften, tryck därefter ner en dumlekola i varje form och klicka över lite mer smet. Strö slutligen lite hackad vit choklad på toppen. Grädda dem i mitten av ugnen, i ungefär 20 minuter.


Kommentarer
Postat av: aurum

Så gott det låter!! Och jag som inte kan äta socker... suck. Jag kan äta lite socker ibland men inte vitt raffinerat socker...

Men jag kan drömma om dina muffins. =)

2009-06-04 @ 16:59:01
URL: http://aurum.blogg.se/mat
Postat av: Therés

Jag använder bara farinsocker till muffinssmeten, visserligen är det väl socker i chokladen. Men du kanske inte kan äta farinsocker heller?

2009-06-08 @ 11:11:10
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0