Vörtbröd och juliga smörgåsar

De här fina smörgåsarna serverade jag mig och min sambo till lunch på luciadagen. Under all rödbetssallad, tomat, gurka ost och vegetariska köttbullar gömmer sig ett gott vörtbröd som jag redan har hunnit baka i flera omgångar under december. Jag älskar vörtbröd, jag har bakat varianter tidigare men de har varit gjorda på bakpulver medan brödet nedan är bakat på jäst, vilket är godare men lite jobbigare. Receptet kommer från Allt om mat och resultatet blev väldigt bra, smidigt att göra om än med ganska lång jästid, man får se till att ha saker att göra medan degen vilar, skriva uppsats tillexempel, eller gosa med katter.

Ugnstemperatur: 200°C
50 g smör
1 flska julmust (33cl)
1 flaska mörkt julöl (33cl)
½ dl brödsirap
2 pkt jäst
3 dl russin
1½ msk salt
2 msk malda pommeransskal
1 msk mald ingefära
1½ krm mald nejlika
ca 22 dl rågsikt

Smält smöret, tillsätt öl, must och sirap och värm blandningen till fingervärme.
Smula jästen i en bunke och häll över blandningen, rör ut jästen och tillsätt därefter kryddor, russin och mjölet. Bearbeta degen under 10 minuter. Låt därefter degen jäsa övertäckt 1 timme.
Tag upp degen, dela den i tre delar och forma avlånga limpor, lägg dessa på plåtar och låt jäsa ytterligare 30 min.
Grädda bröden mitt i ugnen i ungefär 40 min.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0