Klickkakor med apelsin, choklad och russin

Då var det dags igen, min detoxvecka har knappt tagit slut innan det är dags för bakning igen. Som tur är, är kakorn inte till mig utan till Aikidons vårdagjämningsfika i morgon. Jag hade lite överbliven blockchoklad hemma och valde just dessa kakor för att bli av med chokladen, kakor med choklad är ju dessutom något av det godaste som finns. Eftersom jag inte har gjort dessa kakor tidigare smakade jag på smeten och jag är inte en sådan som föredrar smet framför kakor, men den här smeten var riktigt god, den påminde om glassen Coockie Dough från Ben and Jerry's. Glass och kaksmet fick mig att tänka på smet- och Ben and Jerry's-älskaren Jenny, hon skulle nog älska den här smeten, men hon är i Afrika så det får bli en annan gång. Tills dess finns det kanske någon annan smetälskare därute. Sedan var det ju inte bara smeten som var god, det blev väldigt mumsiga kakor också, jag var förståss tvungen att smaka på dem.

Ugnestemperatur: 175° C
   200 g margarin eller smör
   2 dl socker
   2 ägg
   1½ dl russin
   50 g blockchoklad
   3 msk apelsinmarmelad
   6 dl vetemjöl
   1 tsk bakpulver

Rör matfett och socker poröst, rör därefter ner äggen ett och ett. Blanda i russin, choklad, apelsinmarmelad och slutligen mjölet blandat med bakpulvret. Klicka med hjälp av två teskedar ut smeten på bakplåtsklädda plåtar. Grädda kakorna mitt i ugnen i ungefär 12 minuter eller tills kakorna har fått en fin färg.

Det tog en stund, ungefär en hel plåt, innan jag fick igång tekniken med att klicka ut smeten. När jag väl hade fått kläm på det kändes det dock väldigt smidigt, jag slapp kladdig diskbänk och smetiga fingrar den här gången.



Kommentarer
Postat av: jas

vilka goda.... och så lägger du upp en bild också... vad hungrig jag blev nu!!:)

2009-03-19 @ 20:48:50
URL: http://her.blogg.se/
Postat av: Sandra ♥

gott :) jag har också bakat idag, fast det blev tigerkaka!

2009-03-19 @ 20:49:39
URL: http://saandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Therés

Japp, de var goda, nästan för goda för mitt eget bästa!

2009-03-19 @ 20:54:26
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Malena

Gud, va goda dessa var!

Tack för super blogg!

2009-03-30 @ 20:42:03
URL: http://snoflinganiunderlandet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0