Hemmafärgat garn

Hösten har hittills varit ganska stressig och jag har inte riktigt haft ro till att dokumentera och skriva om mitt pyssel, för lite pyssel har det blivit minsann. Nu har det börjat lugna ned sig så jag gör ett försök till återkommande. 
 
När jag och min familj besökte Vadstena Gille gick jag förbi en korg med garnhärvor som var tänka till hemmafärgning. Jag blev spontant lite sugen på att prova detta och köpte en härva. Senare när vi var och handlade den veckan plockade jag på mig två påsar med lökskal som Coop var vänliga nog att skänka mig.
 
Helgen därpå färgade jag garnet. Jag började med att behandla det med Alun, som är något slags salt. Dagen efter fick garnet koka tillsammans med ett avkok av lökskalen. Resultatet blev ett mycket orange garn. Det hela var mycket roligt och något som jag absolut ska prova igen. 
 
I vinter vill jag prova att färga med valnötsskal och i vår blir det björklöv och vad annat jag nu kan hitta på. 
 
 
Jag har redan haft användning för garnet, som senare blev till två nystan à 50 gram. Vad det är jag har gjort ska jag visa senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0