LCHF-bröd

Idag har jag återigen bakat LCHF-bröd. Jag passade på eftersom min kolhydratsundvikande mor skulle komma på besök. Jag använde samma recept som förra gången men ändrade lite, det här brödet blev sötare godare än det förra. Mindre salt, mer kokos och lite kardemumma gjorde susen.
.
Ugnstemperatur: 175ºC
.
150 g mandel
50 g sesamfrön
125 g kokos
50 g solrosfrön
2 msk fiberhusk eller psyllium
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk kummin
1 tsk kardemumma
250 g turkisk yoghurt
6 ägg
.
Mal mandel och blanda med övriga torra ingredienser.
Blanda ihop turkisk yoghurt och ägg.
Rör ihop de torra ingredienserna med äggsmeten och låt svälla i 10 min.
Häll smeten i en liten form klädd med bakplåtspapper.
Grädda i botten av ugnen i 80 minuter.
Låt svalna och skär upp i tunna skivor.
.

.

Med mor kom även hundarna. Katterna var lite skeptiska men det hände inga katastrofer, trots att Axel försökte äta upp katternas mat som stod framme.


Kommentarer
Postat av: Tant Gul

Det där brödet ser gott ut!

2012-07-02 @ 10:00:50
URL: http://tantgulsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0