Äppelvinet del 2

I början av oktober påbörjade jag ett äppelvin. Jag använde mig av svenska äpplen och grums från vår tidigare sats med vinbärsvin. Receptet och det första inlägget om äppelvinet hittas här.
.
Igår, efter mer än fyra månader i femlitersflaskan, tyckte vi att det var dags att ta itu med äppelvinet igen. Efter ett par dagar i vår kalla matkällare hade bottensatsen stelnat till och buteljeringen kunde påbörjas. Vi började förstås med ett smakprov. Tidigare smakprov har mest påminnt om smaken av dåliga äpplen men nu verkar vinet ha stått till sig. Det ser ut att kunna bli det starka efterrättsvin som tanken var.
.

.

Dekanteringen gick bra och bara lite vin hamnade på golvet och på mig. Bottensatsen höll sig på sin plats och ingen flaska blev särskilt grumlig.

.

.

När vi hade korkat igen flaskorna satte jag etiketter på dem, vi börjar få så mycket vin i matkällaren att vi måste börja märka upp dem. Det ser ju lite trevligare ut också. Nu ska äppelvinet få lagras åtminstone fram till sommaren innan vi börar dricka det.

.

.

Efter allt pyssel med flaskor och etiketter tog jag även hand om bottensatsen. Den befinner sig numer i en märkt marmeladburk. Vi har även kvar en del av den bottensats vi fick av farfar så även den fick en ny burk. Det är fascinerande att man kan återanvända bottensatsen till jäst. Jag tror att vårt äppelvin kommer att bli riktigt fint och det är gjort på enbart grums som jäst.

.

.

Idag ska den nya prinsessans namn och titlar tillkännages, det firas här hemma med en flaska hemmagjort rabarbervin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0