Vegansk citron- och äpplekaka

När jag hade vägarna förbi Linköping passade jag på att hälsa på min nyinflyttade syster. Syster min bjöd på kaffe och jag hade med mig en kaka så vi passade på att fika lite. Kakan var bakad utan vare sig mjölk eller ägg, men var riktigt god och saftig ändå.
.
Ugnstemperatur:
4 dl vetemjöl
2 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g mjölkfritt smör
1,5 dl hett vatten
saft från en halv citron
citronskal
.
Äppleklyftor vända i kanel och socker
.
Kokos till formen
.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och socker i en skål. Smält smöret, tillsätt vatten och saft från citronen, rör samman med mjölblandningen.
Häll smeten i en form som är smörad och täckt med kokos.
Vänd äppelskivor i kanel och socker och tryck ned i smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen. Stjälp upp och låt svalna.
.
.
Lite vaniljsås till kakan passade bra.
.
.
Min systers finsmakare till katt, som får vara på bordet, fick också smaka på kakan och den verkade vara till belåtenenhet hos henne också.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0