Mjölkchokladmousse med hallon

Om jag skulle vara med i programmet Halv åtta hos mig skulle jag bjuda på någon form av mousse till efterrätt. Alla som följer Halv åtta hos mig vet dock att vegetarianerna aldrig vinner, så jag kommer inte att vara med. Inte för att jag är särskilt vinstsugen utan för att jag inte har lust att anstränga mig för inskränkta köttätare. Alla köttätare är naturligtvis inte inskränkta, men ganska många är. Mousse är hur som helst så väldigt gott, enkelt och fint. Så om jag skulle vara med, skulle jag bjuda på det.
.
.
Ni som tror att man måste slafsa med svindelar och dylikt slaktavfall för att göra mumsig mousse kan sluta tro det. Grädde och ägg kommer man tillräckligt långt med. Gelatin ger bara en otäck och ledsen känsla.
.
100 g mjölkchoklad
2 dl grädde
2 äggulor
50 g mjölkchoklad
50 g hallon
.
Smält 100 g mjölkchoklad över vattenbad och vispa grädden hårt.
Vispa sönder äggulorna och häll ner chokladen under kraftig omrörning. Blanda ner grädden i chokladsmeten, börja med lite och öka sedan.
Hacka 50 g mjölkchoklad och blanda i smeten.
Varva mosade hallon och mousse i fyra serveringsglas, alternativt whiskyglas om man inte har något bättre.
Moussen kan med fördel stå i kylen någon timme.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag ska prova det här receptet, ser riktigt gott ut.Tror du det blir lika gott om man tar några andra bär eller är det bäst med hallon?

2011-09-06 @ 20:07:53
URL: http://movie-nightztar.blogspot.com
Postat av: Therés

Det är nog mest en smaksak, jag gillar hallon.

2011-09-06 @ 20:08:45
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0