Mjuk pepparkaka och wienerstänger

I torsdags bakade jag mjuk pepparkaka igen men den här gången hade jag ett annat recept, vilket visade sig vara ett bättre. Några få ingredienser var annorlunda men det gjorde stor skillnad. Den senaste kakan blev mycket saftigare än den jag bakade förra helgen. Framförallt påminner den mer om den som min mamma bakade förr i världen.
.
Ugnstemperatur: 175°C
75 g smör
2 ägg
2,5 dl brun farin
2 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma
1 tsk ingefära
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3/4 dl filmjölk
3/4 dl lingonsylt
.
Smörj och bröa en form på ungefär en liter.
Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser och rör ned i äggsmeten tillsammans med smöret, filmjölken och lingonsylten.
Grädda i nedre delen av ugnen i ungefär en timme.
.
Min kaka kröp ur formen lite så det hade inte gjort något om min form varit större.
.

.

Jag bakade även wienerstänger samma kväll som jag bakade pepparkakan, alltihop tog jag sedan med till fredagsfikat på jobbet. Jag fyllde wienerstängerna med tre olika sylter, hallon, ingefära och rönnbär. De blev mycket goda de också.

.

 

.

Det bakas idag också men nu har vi lämnat sötsakerna och går in på lite nyttigare bakverk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0