Cupcakes eller muffins med glasyr

Cupcakes med frosting eller muffins med glasyr, bakverken nedan har flera namn och det ena är kanske inte mer rätt än andra. Jag vet inte om det är någon större skillnad på amerikanska cupcakes och muffins, kanske är det lite trendigare att kalla dem cupcakes. Det är ju engelska som gäller nuförtiden.

Sötsakerna nedan består av muffins med hallon och blåbär, rosa färskostglasyr, jordgubbsströssel och ett geléhallon. Receptet är påhittat av mig, även om jag letade inspiration i mina kokböcker och på Internet.

Ugnstemperatur: 225º C
   180 g smör
   2,5 dl socker
   3 ägg
   6,5 dl vetemjöl
   3 tsk bakpulver
   3 tsk vaniljsocker
   2,5 dl mjölk
   1 dl riven kokos
   Frysta blåbär och hallon
   Glasyr:
   200 g färskost, typ Philladelphia
   125 g smör
   1 msk citronsaft
   5-8 dl florsocker
   1 tsk vaniljsocker
   några droppar röd karamellfärg

Garnering:
   Rött jordgubbsströssel
   Geléhallon

Rör smöret och sockret pösigt, tillsätt äggen under omrörning. Blanda vetemjöl, bakpulver, vanilinsocker och hackad vit choklad vid sidan om, rör försiktigt ned det i äggsmeten. Tillsätt blåbären och blanda försiktigt. 
Fördela smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.
Låt svalna på galler.

Vispa färskost, citronsaft och rumsvarmt smör till en slät smet. Rör ned vaniljsocker och florsocker. Hur mycket florsocker som behövs beror på hur fast man vill ha glasyren. Droppa till sist i karamellfärg.
Bred glasyren över muffinsen, strö över strössel och sätt dit ett hallon.

Jag bjöd mina elever på dessa bakverk då jag var skyldiga dem en fika sedan de lyckats lura mig under första april, vilket i och för sig kanske inte är en jättestor bedrift. Men ändå, jag bjuder som tur är gärna på fika.

Visst blev de söta?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0