Odenbullar

Odenbullar är bullar fyllda med mandelmassa och kardemumma, ungefär som krämbullar fast med lite mer smak av semla. Varför de kallas odenbullar vet jag inte, Oden kanske gillade mandelmassa. Fyllda bullar är hur som helst väldigt gott, och kanske lite roligare än vanliga kanelbullar.

Odenbullar 20 st.

Ugnstemperatur: 250°C
     2 dl mjölk
     25 g jäst
     75 g smör
     4 msk socker
     1 ägg
     8 dl vetemjöl
     Eventuellt kardemumma

Fyllning:
    150 g mandelmassa
    1-2 tsk malen kardemumma
    eventuellt några droppar mjölk

Garnering:
     ägg
     mandelspån
     pärlsocker

Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken till fingervärme och häll över jästen, rör tills jästen löst upp sig.
Rör ihop smör och socker, tillsätt ägget och degspadet och därefter mjölet.
Låt jäsa under bakduk 30-60 min.
Riv mandelmassa och blanda med kardemumma och eventuellt lite mjölk om smeten känns torr.
Kavla ut degen och skär den i rutor.
Klicka ut smeten på rutorna, snörp ihop degen om smeten och lägg med skarven nedåt på plåtar.
Låt bullarna jäst 30 min.
Pensla bullarna, strö över socker och mandelspån.
Grädda bullarna mitt i ugen i ungefär 10 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0