Gifflar och Chili sin Carne

Inspirerad av mina elever bakade jag gifflar när jag kom hem från jobbet idag, samtidigt som jag städade lägenheten tillsammans med min sambo. Gifflar ska egentligen vara ljusa men jag valde att göra mina lite grövre och det gick alldeles utmärkt. Till gifflarna åt jag Chili sin Carne gjord på sojafärs.

Gifflar 24 st

Ugnstmperatur 225°C
     50 g smör
     50 g jäst
     5 dl mjölk eller vatten (eller en blandning som i mitt fall)
     1 tsk kummin
     1 tsk salt
     2 msk sirap
     1-2 dl grahamsmjöl
     12-15 dl rågsikt
Garnering
     vispat ägg
     sesamfrön

Smält smöret, häll över mjölken och värm till fingervärme.
Smula jästen i en bunke och häll över degvätskan. Tillsätt, kryddor, sirap och mjölet. Knåda samma och låt jäsa övertäckt i ungefär en timme.
Dela degen i fyra delar och rulla ut delarna till rundlar, ungefär 1 cm tjocka. Skär varje rundel i 6 "tårtbitar". Rulla ihop tårtbitarna från basen, böj till och lägg på plåtar. Lås jäsa i 30 min.
Pensla gifflarna med ägg och strö över sesamfrån. Grädda i mitten av ugnen i 5-10 min.


Det är för övrigt så mycket smidigare att göra Chili con carne utan köttfärs, jag förstår inte hur någon kan tycka att allt stekande och os är värt mödan. Men det är ju jag det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0