Jordgloben

Sedan en ganska lång tid tillbaka har jag velat köpa en jordglob i form av ett barskåp till min käraste. Detta är en ganska dyr tingest så blocket fick bli min vän i ärendet. Ganska ofta dyker det upp annonser om barglober på nämnda webbsida men av någon anledning hör de oftast hemma i övre delen av Sverige. För några dagar sedan dök det dock upp en glob i min närhet. Annonsen var något misstänkt med ett underpris och utan bild på skåpet i fråga. Eftersom det bara handlade om knappa två mil slog jag slag i saken och kontaktade säljaren.
.
Strax innan sju i tisdags tog jag clion och GPS:en med mig ut i det östgötska mörkret. Efter en stund uppmanade GPS:en mig att köra av motorvägen och in på en mindre väg, något jag kände mig skeptiskt till men eftersom jag inte har något geografiskt självförtroende gjorde jag som jag blev ombedd. Jag körde några kilometer på en mörklandsväg och bad till gudarna om att älgarna var på något trevligare ställe. Jag hamnade så småningom vid en kyrka och när GPS:en ville att jag skulle fortsätta vidare på en väg som inte var mycket mer än ett par traktorspår gjorde sig magkänslan gällande igen men även denna gång avfärdades den. Jag körde in på den öde vägen men kom bara några hundra meter innan vägen plötsligt tog slut och övergick i åkermark. Där stod jag, ensam på en väg utan vändningsmöjligheter. Jag fick backa tillbaka. Mina nerver var ganska bräckliga vid det laget ska tilläggas så jag brydde mig inte om uppmaningarna om att genast vända om.
.
Efter ett samtal med säljaren fick jag nya anvisningar och körde tillbaka till motorvägen. Efter att återigen ha kört några kilometer hamnade jag på en knaglig och mycket illa medfaren landsväg. Jag funderade på vad för skumt ställe människan egentligen bodde på men 3,5 kilometer senare kom jag ut i ett alldeles vanligt villaområde. Det hade tagit mig en timme att ta mig dit. Efter alla strapatser köpte jag globen utan att fundera närmare på saken. Jag slet en ganska bra stund med att få in den i bilen och sedan körde jag i den riktning säljaren pekat ut åt mig och var hemma en kvart senare, utan att behöva köra på små skumma vägar.
.
Globen var ganska mycket större än vad jag tänkt så jag insåg ganska snart att jag inte skulle kunna gömma den till det tilltänkta tillfället att ge bort den, så min käraste fick den på kvällen. Han blev glad men ganska förvånad. Han sa att det var den konstigaste present han fått.
.

.

.

.
Globen var i väldigt fint skick och jag var beredd att betala ganska mycket mer än vad jag faktiskt gjorde. Kartan är en kopia från 1500-talet och i övrigt är globen fylld med söta människor och djur. Vi har fyllt den med whisky och konjak.
.
Hädanefter ska jag inte lita blint på GPS:en.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Skönt att du kom rätt i alla fall. GPS:er är knasiga, jag minns när jag och en vän var ute och åkte på vägar som inte fanns och den fick totalt fnatt ^^

2011-12-10 @ 19:28:39
Postat av: Lovisa

Den var jättefin!

2011-12-10 @ 20:17:27
URL: http://needthatcadillac.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0