En lite roligare smulpaj

Smulpaj är gott men kanske lite för vanligt och lite för tråkigt emellanåt. Jag var sugen på att göra paj i helgen men ville prova något nytt. Jag tittade runt lite på Intranätet, ramlade över en bitsk konversation om att stjäla andras äppelpajrecept och bestämde mig därefter för att komponera ett eget.

Ugnstemperatur: 225°C
     3 äpplen (min favorit är Royal gala)
     1 msk socker
     kardemumma
     100 g mandelmassa
     75 g smör
     2 dl vetemjöl
     mandelflarn

Skölj och tärna äpplena och lägg dem i en smord pajform, strö över sockret och kardemumma. Banda mjöl och rumsvarmt socker till en smulig blandning, strö hälften av blandningen över äpplena.
Riv mandelmassa och fördela hälften i pajformen, strö över den andra halvan av smuldegen och fortsätt sedan med det sista av mandelmassan.
Häll över mandelflarn och grädda i mitten av ugnen i 25 minuter.
Om flarnen får för mycket färg kan man lägga lite ugnsfoliepappaer över pajen.



 

 


Kommentarer
Postat av: Patrick

Bra tips, det ska jag prova. Jag älskar smulpaj.

2011-04-27 @ 12:08:29
URL: http://smulpajy-recept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0