Blåbärsmuffins med vit choklad

Jag bakade blåbärsmuffins häromdagen, jag hade dock inte lust att äta upp dem själv så min sambo tog med dem till sina elever. De uppskattades och tog slut med en gång. Eleverna har nyligen kommit till Sverige och jag tror att mina muffins var deras första upplevelse av blåbär, tillsammans med vit choklad kan det omöjligt ha varit annat än en mycket angenäm upplevelse. Vit choklad passar till det mesta och har en förmåga att göra bakverk extra saftigt.

Ugnstemperatur: 225º C
     125 g smör
     1,5 dl socker
     2 ägg
     4,5 dl vetemjöl
     2 tsk bakpulver
     2 tsk vaniljsocker
     1,5 dl mjölk
     50 g hackad vit choklad
     Massor med blåbär

Rör smöret och sockret pösigt, tillsätt äggen under omrörning. Blanda vetemjöl, bakpulver, vanilinsocker och hackad vit choklad vid sidan om, rör försiktigt ned det i äggsmeten. Tillsätt blåbären och blanda försiktigt.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.
Låt svalna på galler.

Se till att blåbären antingen är frusna eller färska. Om du tillsätter upptinade blåbär kommer hela smeten att bli knallblå, eftersom bären har en förmåga att bli väldigt saftiga och blöta i upptinat tillstånd. Fast det är klart, ibland kanske man vill ha helblåa muffins. Jag tycker nog att muffinsarna ser mumsigast ut som de gör nu, ljusa, spruckna och blåprickiga.

Vit choklad är verkligen trevligt i bakverk, för länge sedan gjorde jag muffins med hallon och vit choklad, det receptet måste jag nog leta fram igen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0