Lite nyttigare med frukt och nötter

Tidigare idag bakade jag muffins, egentligen borde jag ha arbetat med min uppsats, men jag hade en del saker som behövde tas om hand i köket, några ägg och en banan närmare bestämt. En bidragande orsak till baklusten kan även vara min nya, röda assistent som jag fick i julklapp. Eftersom jag fortfarande lider av sockersug efter julens gottigheter, fick det bli litte nyttigare muffins, gjorda på ingredienser som jag hade liggande hemma. Resultatet blev mycket lyckat så jag passar på att spara receptet innan jag glömmer bort hur jag gjorde.

Ugnstenperatur: 200°C

80 g smör
2 ägg
1½ dl g råsocker och/eller farinsocker
½ dl mjölk
50 g hackade valnötter
1 mosad banan
6 torkade, hackade plommon
2½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
1½ tsk bakpulver

Smält smöret och vispa samman med ägg och socker, tillsätt därefter mjölken, finhackade valnötter, hackade plommon och mosad banan. Vispa tills smeten är slät.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ned i smeten, fördela därefter smeten i 12 muffinsformar. Grädda i mitten av ugnen i ungefär 20 min, tills muffinsarna har höjt sig och ftt fin färg.

Jag hade tänkt bjuda aikidostyrelsen på dessa muffins, men mötet blev inställt så jag får spara dem till en annan gång. De blev hur som haver mycket goda, inte särskilt söta och passar nog egentligen bättre som mellanmål än som fika. En bit ost till hade passat bra.

Jag har bakat bullar idag också, eller i natt snarare, på jobbet. Bullarna blev sådär små och söta som jag vill ha dem men som de aldrig blir, det var nästan synd att jag inte hade någon kamera med mig.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0