Grissini

Grisini är tunna, knapriga pinnar som passar bra till vanliga måltider, soppa eller som drinktilltugg. Man kan smaksätta dem med vad som än passar tillfället, jag valde vitlök, örter och flingsalt men även ost eller oliver hade nog blivit gott.

Ugnstemperatur: 175°C

25 g jäst
2 msk olja
1½ dl vatten
½ tsk salt
1 ägg
5½ dl vetemjöl
1 vitlöksklyfta
oregano efter smak

Pensling:

mjölk
flingsalt

Smula ner jästen i en bunke, värm vattnet till fingervärme och häll över jästen. Tillsätt olja, salt, ägg, vitlök, oregano och vetemjöl. Knåda degen ordentligt, gärna med maskin. Låt därefter jäsa i 30 min.
Tag upp degen, dela den i 30 delar och rulla var del till en smal längd, ungefär 25 cm lång. Lägg sedan dessa på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 15 min.
Pensla pinnarna med mjölk, strö över flingsalt och grädda mitt i ugnen i 20 min.
Låt svalna på galler, utan bakduk.

Pinnarna blev goda, trots att Tele2 kom och ringde på mitt i bakningen. De tyckte naturligtvis att det luktade väldigt gott, inte så konstigt att jag blev kund hos dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0