Chokladfondant

I TV-programmet Halv åtta hos mig, ett program där fyra deltagare turas om att bjuda varandra på mat, har olika deltagare vid flera tillfällen serverat chokladfondant. De som har bjudit på denna efterrätt har klagat på hur svårt det är att lyckas få kakan hållbar på ytan och saftig i mitten. Eftersom jag gillar choklad tänkte jag att chokladfondanten kunde bli en utmaning till helgen. Receptet var ganska enkelt och tillsammans med gräddningstiden tog kakan inte ens en halvtimme att göra. Det var dessutom inte alls särskilt svårt att få dem hela ur ugnsformarna, men jag hade kanske bara nybörjartur. Dessvärre blev jag lite besviken på det färdiga resultatet, fondanten var visserligen god men inte mycket mer speciell än en vanlig kladdkaka, vilket visserligen inte behöver vara fy skam.

Ugnstemperatur: 200°C

100 g mörk choklad (minst 50%)
100 g smör
2 ägg
2 äggulor
1½ dl socker
Knappt 1 dl vetemjöl

Smält choklad och smör. Tag grytan från värmen och tillsätt ägg, äggulor, socker och vetemjöl. Vispa till en slät smet. Fördela smeten i fyra ugnssäkra, smorda och mjölade portionsformar, av det mindre slaget. Grädda mitt i ugnen i 16 minuter. Stjälp upp kakorna på fat och servera genast.

Jag serverade mina fondanter med grädde och blodapelsin. Bilden är tagen mitt i mumsandet, vilket kanske inte var det bästa, men det visar i alla fall hur kladdig den var i mitten.



Kommentarer
Postat av: evelina

Den är ju nästan nyttig! Om man tänker bort smöret och chokladen och istället fokuserar på hur lite mjöl och socker det är!

2010-02-03 @ 10:13:14
Postat av: Therés

Ja, visst är den det. Choklad är nyttigt, speciellt kladdig sådan. Inte så farligt mycket socker för 4 portioner, vilket jag för övrigt glömde skriva.

2010-02-04 @ 15:53:35
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0