Rabarbermarmelad

Det här kan vara världens godaste marmelad, eller åtminstone den godaste som jag har kokat själv. Den består av rabarber, citron, apelsin, citronmelis och ingefära, och naturligtvis en massa socker men det behöver man ju inte låtsas om. 

1 kg rabarber
1 st citron
1 st apelsin
Ungefär 1 kg syltsocker
2 cm riven ingefära
riklig mängd citronmelis

Skölj och dela rabarberna i centimeterstora bitar om det inte redan är gjort, jag hade färdigskuren rabarber förvarad i frysen så det var bara att plocka fram.
Skölj cintronen och apelsin, riv skalet och pressa ur saften. Blanda rabarberbitarna med saften och skalet av frukterna, citronmelisen samt hälften av sockret, täck över och låt stå i kylen över natten.
Häll över rabarberblandningen i en gryta och låt koka i ungefär tjugo minuter, häll därefter i resten av sockret och låt koka i ytterligare tjugo minuter.
Tillsätt ingefäran mot slutet av koktiden och låt därefter marmeladen svalna innan du fördelar den i väl rengjorda burkar.



Kommentarer
Postat av: Lovisa

Jag behhöver MER!

2009-09-15 @ 15:50:58
Postat av: Therés

Det blev tyvärr bara tre burkar, men du har ju hur mycket rabarber som helst att ta vara på, det är bara att börja koka.

2009-09-20 @ 15:40:01
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Dick

Om man tar mindre socker, blir det då mer syrligt, men ändå mer av rabarberegenskap tro? Jag vet inte, har inte gjort detta men hade givetvis önskat ha tid till... eller om förmånen funnes, att då inte jag hinner, en medboende gjorde.

2009-10-15 @ 11:53:05
Postat av: Dina-maria

Detta är den godaste mermeladen jag har smakat

2009-10-16 @ 20:35:38
Postat av: Therés

Oj, det var inget dåligt betyg.

2009-10-17 @ 10:03:03
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0