Blåbärsmuffins

Blåbär är gott att äta som de är eller göra paj eller muffins på. Det här är ett recept på blåbärsmuffins, för övrigt det första receptet jag provade med mina nya muffinsplåtar. Jag blev dock inte helt nöjd med reultatet, smeten blev nämligen väldigt blå och även om det såg trevligt ut i ogräddat skick blev de färdiga muffinsarna inte riktigt lika frestande med en grönbrun yta. Till muffinsarnas försvar ska jag säga att de dock blev riktigt goda och det var ett bra recept, så jag lägger upp det ändå. Misstaget jag gjorde var att jag lät de frysta blåbären tina innan jag använde dem i smeten, i tinat skick blev bären väldigt söliga (sölig=kladdig, inte långsam), vilket antagligen färgade av sig på smeten.

Ugnstemperatur: 190°C
   225 g vetemjöl (1 dl=60 g)
   1 tsk bikarbonat
   1 krm salt
   1 tsk kryddpeppar
   115 g strösocker
   3 ägg
   3 msk smält margarin
   1,5 dl lättyoghurt, naturell eller med blåbärssmak
   1 tsk vaniljsocker
   85 g blåbär, frysta eller färska (inte tinade, om du inte vill ha knallblå muffins förstås.)

Ställ 12 muffinsformar i muffinsplåtar, eller med dubbla formar om du ännu inte äger några plåtar.
Blanda mjöl, bikarbonat, salt och hälften av kryddpepparen i en skål, tillsätt 6 msk av sockret och rör om.
Vispa äggen i en annan bunke, tillsätt margarin, yoghurt och vaniljsocker, rör om ordentligt och tillsätt sedan blåbären. Rör snabbt ner blåbärsblandningen i de torra ingredienserna och rör samman till en slät smet, rör inte för länge.
Fördela smeten i de 12 formarna, strö resten av sockret och kryddpepparen över muffinsarna och grädda dem därefter i ungefär 25 minuter, låt dem kallna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0