Våffeldagen - favorit i repris

Jag har visserligen redan skrivit om våfflor men det är ju trots allt våffeldagen idag så det får bli en favorit i repris. Dagen till ära har jag funderat på våffeltraditionen och hur våfflor bäst serveras. Vissa föredrar att äta våfflorna tillsammans med sylt eller frukt medan andra väljer glass eller grädde, den riktigt sötsugna blandar friskt alltihop. Jag tycker att våfflor är såpass gott i sig att man inte behöver så mycket pålägg, lite sylt eventuellt. Min sambo är av den motsatta åsikten och har förmodligen mer sylt än våffla i magen för tillfället. Men, smaken är som den är. Kanske beror de olika serveringsalternativen på om man definierar våffla som efterrätt eller mellanmål?

125 g smör eller margarin
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 msk vaniljsocker
2 dl iskallt vatten

Smält margarinet. Vispa ihop mjölk, mjöl, ägg, bakpulver salt, vaniljsocker till en slät smet, tillsätt margarinet och vattnet, vispa och grädda i ett varmt våffeljärn. Servera våfflorna varma tillsammans med sylt, socker, frukt, glass, grädde eller vad man nu kan tänkas föredra.

På www.vafflor.se finns det mängder med olika recept på våfflor, förutom de klassiska frasvåfflorna finns det recept på choklad- och bananvåfflor, veganvåfflor och lite mer matiga varianter. Bojkotta våffelmix, hembakat är alltid bäst.

  

Kommentarer
Postat av: Sophy - What U See Is What U Get.

gott! men fick inga idag :(

2009-03-25 @ 21:47:54
URL: http://sophys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0