Traditionell äppelpaj

För att muntra upp min tentaskrivande sambo bakade jag häromdagen en äppelpaj, han är nämligen väldigt förtjust i pajer av alla dessa slag. Vanligtvis bakar jag mestadels smulpajer men gubben min har bett om att få en traditionell äppelpaj, det vill säga en paj med lock, sådana man sätter att svalna på fönsterbräden. Sagt och gjort, äppelpaj a la Farmor Anka blev det.

Som redan nämnt håller jag mig mestadels till smulpajer så det var ganska trevligt att prova något nytt, dock var det väldigt svårt att få locket till pajen snyggt och det gick mig lite på nerverna. Den färdiga pajen blev trots all möda ganska fin, något bucklig i kanterna men den gick an. Den var absolut god men inte lika söt och efterrättsaktig som vanlig smulpaj, varför förstår ni nog av receptet nedan. Medan smulpaj är en ganska mäktig efterrätt blev denna paj mer som ett mellanmål, vilket kan vara trevligt i sig förstås.


Pajdeg:
   3 dl vetemjöl
   125 g smör eller margarin
   2 msk vatten
Fyllning:
   4-5 äpplen av valfri sort
   2-3 msk socker
   1-2 tsk malen kanel
Pensling:
   1 ägg

Lägg mjölet i en bunke, arbeta in smöret i mjölet och tillsätt därefter vattnet, arbeta snabbt samman till en deg. Låg degen vila kallt i minst 30 min. Medan degen vilar, skär äpplena i tunna klyfter, lägg dem i en skål och häll över socker och kanel, rör om.
Tag upp degen på väl mjölat bakbord, dela degen i två delar och kavla ut den ena halvan till en rund kaka, klä en smord pajform med kakan. Lägg äppelbitarna i formen.
Kavla ut den andra halvan av degen, även den till en rund kakam, lägg sedan denna kaka som ett lock över pajformen med äppelbitarna. Tryck till kanten ordentligt. Nagga locket så att fukten från äpplena kan avdunska under gräddningen. Pensla slutligen hela locket med ett uppvispat ägg.
Grädda pajen i botten av ugnen i 30-35 min, i 225°C. Låt därefter pajen svalna och servera den sedan med vaniljsås eller glass.


  
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0