Myrinvasion och fina burkar

Under de tre veckor jag har varit borta har mitt kök blivit invaderat av svartmyror, de håller sig till skåpet under diskbänken och runt diskmaskinen. Häromdagen försökte jag bekämpa dem genom att damsuga upp dem, men de verkade bara bli fler och fler av detta. Idag gick jag istället förbi Stångåstaden och hämtade myrfällor från anticimex. Jag lockade fram de små krypen med sirap och när de flockades kring det söta bytte jag, eller rättare sagt min sambo, ut sockret mot fällorna. Anticimex lovar att myrinvasionen ska upphöra inom några dagar, jag hoppas att det stämmer.

De där myrorna har kanske lett till något gott ändå. När mor körde mig och alla mina saker tillbaka till Linköping åkte vi förbi IKEA och då passade jag på att köpa förvaringsburkar till mjöl, socker, havregryn och liknande, jag är nämligen inte bara rädd för svartmyror, utan för mjölbaggar och annat läskigt också. Det var ganska rejäla burkar, kanske något dyra men jag slipper numer att oroa mig för ohyra i skåpen, hoppas jag. När vi packade upp burkarna upptäckte vi även att locken är decilitermått, mycket påhittigt. När jag plockade fram alla mina torrvaror insåg jag att jag har ganska mycket olika sorters mjöl, det får således bli en ny sväng till IKEA och ännu fler fina burkar.

Jag köpte burkar i två olika storlekar, den stora varianten rymmer 3,1 liter och kostar 69 kr, den lilla rymmer 1,8 liter och kostar 59 kr. Burkarna heter Raritet och finns i olika former.




Det är trevligt med burkar, de tar mindre plats än lösa papperspåsar och det ser prydligt ut. Till nötter, russin och frön använder jag gamla sylt- och marmeladburkar, det är också ett trevligt alternativ. Akta er för krypen!

Kommentarer
Postat av: Emma

Är dte inte fusk om du inte visar hur det blev efteråt? Med burkarna menar jag ;-)

2009-03-17 @ 09:42:19
URL: http://lackert.webblogg.se/
Postat av: Therés

Tycker du det? Jag hade ju egentligen tänkt ta en egen bild men jag var lite lat, jag borde kanske bättra mig. Jag håller nog med dig egentligen.

2009-03-17 @ 09:44:05
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0