10 000 steg om dagen

En människa bör gå ungefär 10 000 steg om dagen. Som student blir man ofta ganska stillasittande, antingen sitter man framför datorn eller så hänger man över kursböcker. I vilket fall så blir det garanterat inte 10 000 steg under en sådan dag. För att ha lite koll på mina steg köpte jag förra året en stegräknare och det är väldigt effektivt. Det är ganska jobbigt  att på kvällen se displayen visa, kanske så lite som 500 steg, för att slippa den ångesten ser jag till att ta några promenader mellan läsningen.  Det dessutom mycket roligare att jogga eller promenera om man har koll på hur länge man har gått, hur långt, hur många kalorier man har bränt och hur många steg man har tagit, min stegräknare har sannerligen roliga funktioner. Jag måste dock erkänna att jag bara använder min stegräknare under årets varma månader, att gå 10 000 steg om dagen när det är kallt ute, är för mycket begärt. Jag började använda min stegräknare i söndags och ni kan ju själva se hur väl jag lyckades under den första dagen.


Kommentarer
Postat av: R

Du som verkar ha koll, 10000-siffran gäller väl bara för just gång? Jogging borde ju kräva färre steg, eftersom varje steg bränner mer energi?

2009-03-05 @ 09:06:12
URL: http://blog.richardolsson.se
Postat av: Therés

Jag tror faktiskt att gång kräver mer energi än jogging, visserligen ökar man konditionen med jogging och ju bättre kondition man har desto mer bränner man. Jag kan tänka mig att det blir plus minus noll i slutändan. Jag räknar jogging och gång som likvärdigt.

2009-03-05 @ 18:48:37
Postat av: Johan

Per tidsenhet så kräver jogging mer energi än gång. Per sträcka är jag inte lika säker men skulle tro jogging kräver mer. Värt att tänka på är att det är olika typer av förbränning och gång är mycket bättre om man vill bli av med extra hull.



Kan tipsa om att flera av mobiler har stegräknare med söta staplar som blir gröna om man gått mer än 10000 steg under den dagen. När det gäller statistik som motivator kan jag rekommendera <a href="http://onasut.wordpress.com/2008/06/10/pa-tio-poang-vart-ar-jag-pa-vag/">Garmin Forerunner 405</a>. Den gjorde under för min löplust!

2009-03-05 @ 23:55:15
URL: http://onasut.wordpress.com
Postat av: Therés

Det låter riktigt. Varierande träning är förstås bäst Richard så strunta inte helt i promenaderna. :)

2009-03-06 @ 08:04:45
Postat av: Madde

Jag skulle nog också köpa mig en sådan, men jag hade nog fått ångest över hur lite jag hade rört mig på vissa objekt jag jobbar på. Är det inte så att man är ute och går 6 timmar på sitt objekt så sitter man 9 timmar vid en data med kunder som skall skrivas in.



Trevlig helg på dig!!!!

2009-03-06 @ 08:04:55
URL: http://peggis.blogg.se/
Postat av: Livsnjuterskan

Bokade min resa till Prag häromdagen..ska gå Dit. Framme på Pingstafton. Nån som vill göra mig sällskap?? 10 000 steg om dagen..peppen peppen..ler! tappa.se we like!

2009-03-09 @ 21:59:39
URL: http://livsnjuterskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0