Saltgurka

Saltgurka har aldrig varit en av mina favoriter, det är slemmigt och inte alls lika gott som färsk gurka. När jag flyttade till Östergötland fick saltgurka dock en helt ny innebörd för mig, den behöver inte alls vara slemmig, grå och smaka gammal hamburgare. Saltgurkan här är grön och smakar fortfarande gurka, med väldigt mycket salt. Efter att ha hittat denna nya favorit insåg jag dock att kilopriset inte var att acceptera, vilket naturligtvis resulterade i en hemmagjord variant. Receptet hittade jag i Rutiga kokboken.
 
   1 kg västeråsgurkor
   10 st dillkronor
   15 st svarta vinbärsblad
lag
   1 liter vatten
   1 dl salt
   2 tsk socker
   2 msk ättiksprit (12%)

Borsta gurkorna och picka hål på dem med en nål, skölj dillen och bladen. Varva gurkorna, dillen och bladen i en glasskål eller plastburk.
Blanda ingredienserna till lagen och se till att sockret och saltet löser sig helt. Häll lagen över gurkorna och se till att de täcks. Tillslut burken och förvara i kylskåpet, efter tre dagar är gurkorna klara. Gurkorna kan förvaras i kylskåpet i 1-2 månader.

 

Kommentarer
Postat av: Dina-Maria

Tack för att jag fick smaka, var mycket godare än den man köper.

2009-08-10 @ 09:47:46
Postat av: Therés

Det var så lite mor lilla.

2009-08-15 @ 10:45:10
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0