Kitty Formans favorit - Brownies

I var och vart annat avsnitt av That '70s show ställer mor Kitty Forman fram ett fat med brownies på köksbordet, det får mig alltid att vilja baka dessa amerikanska, chokladiga kakor, men det har aldrig blivit av, fram tills idag. Smeten var väldigt lätt att göra men att lyfta kakan från formen till bordet var svårare och eftersom jag ville ha lite smält choklad på mina kakor blev det ganska kladdigt och besvärligt. Just nu står de skurna kakorna i kylen för att stelna lite innan jag låter sambon min smaka, jag undrar just om jag får samma fina omdöme som Kitty Forman fick häromdagen, så saftiga att man inte ens behöver dricka mjölk till.



Ugnestemperatur 150°C
   100 g nötkärnor                                               
   150g smör
   3/4 dl kakao
   3 ägg
   3 dl socker
   2½ dl vetemjöl
   ½tsk bakpulver
Garnering
   200 g blockchoklad
   lite hackade valnötter

Smörj och mjöla ett bakplåtspapper. Lägg det i en form, ca 20x35 cm.
Smält smöret och tillsätt därefter kakaon, låt svalna.
Hacka nötterna
Vispa ägg och socker pösigt, rör ner chokladblandningen och mjölet blandat med bakpulvret, tillsätt nötterna och bred ut smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min.
Låt kakan svalna något och bred därefter ett tunt lager med smält blockchoklad samt hackade valnötter över den. Skär kakan i rutor med en vass kniv.

Jag tycker nog att mina brownies blev ganska söta ändå. Jag ska inte äta dem själv utan de är till Aikidosektionens årsmöte som är i morgon, jag hoppas de duger att bjuda på. 


Kommentarer
Postat av: Anonym

De ser sjukt goda ut. Hoppas det blir några över till v 9 ;)

2009-02-17 @ 17:01:58
Postat av: Lovisa

Ge mig!

Kitty är så söt :)

2009-02-18 @ 17:50:20
Postat av: Anonym

hej!

Kul att du gillade den =) håller fortfarande på att förbättra den dock..den är just nu lite rörig =)

Om du gillar godis så MÅSTE du prova marknadsnougaten..dom är hysteriskt beroende framkallande!!

lycka till med din blogg

/bella

2009-02-18 @ 21:18:36
Postat av: Jenny

Theres, nu tänkte jag baka dina brownies. Men jag måste byta ut nötkärnorna mot någonting. VAD?!

2009-02-23 @ 19:26:48
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: Therés

Du kan nog bara skippa dem, eller byt ut dem mot bitar av choklad, eller russin kanske?

2009-02-23 @ 22:13:27
Postat av: Jenny

Jag diggar smeten! Kakan är ännu i ungen, du får avgöra dess kvalité i helgen. =)

2009-02-24 @ 11:30:20
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0