Gubbens favorit - Mandelkubb

Som jag tidigare nämnt åker jag till min hemstad idag och för att min sambo inte ska sakna mig alltför mycket bakade jag hans favotirkakor, mandelkubb. Mandelkubb som man köper i butik blir snabbt väldigt torra och tråkiga men när man gör dem själv blir de lite roligare och godare, använder man hjorthornssalt luktar de dock starkt av hårfärg under de första timmarna. Om man vill kan man byta ut hjorthornssaltet mot 4 tsk bakpulver, jag har dock inte provat det själv.

Ugnstemperatur: 225°C ca: 25 st
   10 bittermandlar
   100 margarin eller smör
   1 ½ dl socker
   1 ägg
   2 dl gräddfil
   2 tsk hjorthornssalt
   5 ½ dl vetemjöl
Garnering:
   pärlsocker

Riv eller mal mandeln.
Vispa margarinet och sockret poröst, rör därefter ner ägget, gräddfilen, hjorthornssaltet, mandeln, och mjölet. Knåda degen och rulla ut den till en rulle. Skär rullen i bitar, forma till bitarna och lägg dem på en bakplåtspapper, strö över pärlsocker och grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Låt svalna på galler.



Kommentarer
Postat av: Dina-Maria

Ser gott ut. Har du läst Clases blogg? där får man också tips på mat.

2009-05-12 @ 11:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0