Grahamsbröd med lingon

Jag bakar gärna bröd, det är roligt, smakar gott och framförallt så luktar det väldigt hemtrevligt, jag skulle kunna baka enbart för den mysiga doftens skull. Tyvärr har jag haft en period då jag misslyckats med mitt brödbakande, troligtvis har jag lyckats döda jästen med för hett vatten och det ger små, hårda och inte så goda bröd. Nu har jag dock lagt ner jästen, torr som färsk och gått över till bakpulver och bikarbonat. Brödet nedan, vilket bakades hemma hos mig i morse är dessutom ett formbröd, man slipper knådandet och kladdandet och det är bara att slänga ner de ihoprörda ingredienserna i en smord, avlång form, brödet behöver dessutom inte jäsa. Detta är ett väldigt enkelt och gott bröd som inte tar många minuter att ordna, om man inte räknar med timmen i ugnen. Brödet är gott både nybakat och efter några dagar, det går även bra att rosta.

3 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
½ dl sirap
1 dl lingon (sockra eventuellt lingonen)
3 dl filmjölk

Sätt ugnen på 150° C och smöra en avlång form. Rör ihop alla ingredienser, klicka ner smeten i formen och grädda brödet i 55-60 min.
Stjälp upp brödet och låt det svalna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0