Chokladcigarrer

Det blev ännu mer bakning den här veckan, dock blev det småkakor den här gången, chokladcigarrer närmare bestämt. Liknar de cigarrer? Dessa kakor ska jag hur som haver ta med mig till dojon i morgon och bjuda hungriga aikidokas på. Jag valde att ha valnötter i mina men det går säkert bra att använda sig av andra nötter också.

Ugnstemperatur: 175°C
   175 g smör eller margarin
   1 dl socker
   100 g valnötter
   3 dl vetemjöl
   2 msk mjölk eller grädde 
Garnering:
   50 g blockchoklad

Vispa smör och socker
Hacka nötterna och tillsätt dem till smöret och sockret, rör även ner mjölet och slutligen vätskan.
Rulla ut degen till fingertjocka längder och skär dem i 5 cm långa bitar.
Placera kakorna på en smord plåt eller på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 12 min och låt därefter kakorna svalna.
Smält blockchokladen i ett vattenbad och doppa ena änden av kakorna, förvara svalt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0