Julpyssel

Första advent kom även detta år, sådana saker har en förmåga att hända oavsett uppsatsskrivande och mängder med litteratur och tråkiga timmar framför en dator som låter och blir varm för minsta lilla. Jag jobbade hela adventshelgen så jag och min sambo firade på måndagen, julpyntade gjorde vi dock ett par dagar innan advent. Eftersom våra kära katter gärna välter ned saker har vi ställt fram ganska sparsamt med tomtar och allt annat man ska ha, fina gardiner har vi dock, för att inte tala om en hemmagjord julgrupp och ett egetbyggt pepparkakshus.



Jag har aldrig gjort en julgrupp tidigare men jag blev faktiskt ganska nöjd med resultatet, kanske har alla julbesök på Brännmarks i Brämhult gett lite undermedveten inspiration. Under arbetets gång undrade jag faktiskt varför jag inte blev florist istället för lärare. Julgruppen gjorde jag under måndagens förmiddag, senare samma dag bakade jag och gubben min delar till ett pepparkakshus som vi monterade senare under dagen. Jag fick lite lust att bli konditor istället men efter en timmes kladdigt byggande insåg jag att det kanske inte var rätt bana för mig, trots att huset blev ganska fint tillslut. Inte lika fint som inspirationskällan ur Allt om mat, men ändå fint. Naturligtvis fick alla medlemmar i hushållet sin egen pepparkaksfigur.








Nu står huset på köksbänken och luktar pepparkaka och det är förvånantsvärt stadigt. När vi var små satte vi alltid ihop husen med äckligt bränt socker, nu använde bara kristyr gjord på florsocker, äggvita och ättika, det blev väldigt hårt när det väl stelnat. Så det ska nog hålla, åtminstone fram tills katterna välter det i golvet.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Åh vad du är söt, jag saknar dej när jag läser. Det känns som om du vacklar i din lärarmotivering under uppsatsskrivande. Du är inte ensam, den sista tiden har jag velat bli designer, munk, pilot och eldslukare istället för lärare. Men man vet ju att man är fast i träsket, läroplansjunkies som vi är.

2009-12-02 @ 16:47:29
Postat av: Evelina

Jag kan också tänke mej jobbet som jultomte eller arbetssökande när jag tänker efter.

2009-12-02 @ 16:48:09
Postat av: Therés

Ja, det är inte utan att man funderar på vad sjutton man tänkte för fem år sedan, men det blir nog bra i slutändan får vi hoppas. I värsta fall kan vi alltid flytta in hos nunnorna i Vadstena.

2009-12-07 @ 13:28:50
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0