Rosenbröd

När jag var liten serverades det emllanåt soppa i skolan, jag tyckte för det mesta om maten i skolan men soppan var inget vidare. Det enda positiva med soppdagarna var att vi då fick ett mjukt bröd istället för de vanliga trekantiga knäckebröden. För det mesta bestod de mjuka bröden av frallor, ibland var de mörka men ibland fick vi Rosenbröd, ljusa frallor med vallmofrön och ett litet kryss i mitten, något de flesta verkade tycka om. Jag hittade ett recept på Rosenbröd i min kokbok och kände mig tvungen att prova, de blev minst lika goda som jag minns dem, de är så goda att de skulle fungera bättre som fikabröd än som matbröd.

Ugnstemperatur: 225-250°C  

   50 g smör eller margarin
   5 dl mjölk
   50 g jäst
   1 tsk salt
   1 msk sirap
   1½ liter vetemjöl
Pensling:
   ägg
   valmofrön

Smält margarinet i en gryta, häll över mjölken och värm till fingervärme. Smula jästen i en bunke, häll över lite av degspadet och red ut jästen, häll därefter över resten av degspadet.Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjöl. Arbeta samman ingredienserna till en deg och låtden jäsa övertäckt i 30 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den lite till. Dela degen i fyra delar och dela i sin tur dessa delar i åtta delar vardera. Rulla alla delar till runda bullar och klipp ett kryss i mitten av dem. Lägg bullarna på bakplåtar och låt dem jäsa i ytterligare 30 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över rikligt med vallmofrön, grädda bullarna i mitten av ugnen, i ungefär 8-10 minuter.



Kommentarer
Postat av: Dick

I min grundskola var det bröd varje Fredag. Men alltid samma brödtyp. I 9 år. Mörkt, tunn, en mer fyrkantig sort där ena sidan var lite rundare.

Vansinnigt. Sinnessjukt ju. Samma bröda, bara, i 9 år. Människor är sannerligen konstiga. Var. Men säkert fortfarande.



Din "blogg" är bra, nischad, matchad klart till ett ämne, inte en massa bähäblaha.

2009-04-23 @ 19:03:36
URL: http://www.twothoughts.com/
Postat av: Therés

Tack så mycket!

2009-04-26 @ 17:41:45
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: J.

Han tyckte att din blogg var fint nichad och bra. Jag skrev bra, jag gjorde faktiskt det, men jag fick hemska kommentarer. Vid samma tid som du fick snälla och fina. Till sist stängde jag min blogg, och slutade skriva. Det gör så ont.

2011-05-28 @ 10:12:35
Postat av: Therés

Det var tråkigt att höra. Folk skriver så mycket dumt.

2011-05-28 @ 12:01:12
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0