Morotskaka för veganer

Förra lördagen var mor, far och syster på besök, vilket firades med hålkakor till brunch och lite senare på dagen, morotskaka. Som vanligt när syster min kommer på besök blev det en del korrigeringar bland ingredienserna, brödet var förstås utan mjölk och morotskakan saknade både ägg och philladelphiaost. Den konservative morotskaksfantasten undrar säkert hur kakan klarar sig utan osten, jag kan dock intyga att det gick riktigt bra. Den här morotskakan i veganform var en av de godaste jag någonsin smakat, inte för att jag har smakat särskilt många, men ändå. Jag är lite sugen på att baka en vanlig morotskaka och jämföra vegansk med vanlig, men det får bli ett senare projekt.

Under bakandets gång insåg jag att min springform är onormalt stor och att jag behöver en ny, det blev alldeles för lite smet för formen så jag fick sätta i underdelen med hål i. Hålbottnen gav en kransformad kaka vilket inte gjorde så mycket, dock blev den ändå lite plattare än vad jag hade önskat. Så, en ny, liten springform står överst på min mentala önskelista.

Ugnstemperatur: 175°C

   1 dl sojagrädde
   2 dl socker
   ½ dl olja
   3 dl rårivna morötter
   2 dl vetemjöl
   ½ tsk salt
   1 tsk bakpulver
   1 tsk vaniljsocker
   1½ tsk kanel
Glasyr:
   50 g Tofuline Creamy spread (veganphilladelphia)
   30 g mjölkfritt margarin
   2 dl florsocker
   ½ tsk vaniljsocker

Rör sojagrädde och socker, tillsätt de övriga ingredienserna (förutom de till glasyren) och blanda försiktigt. Häll smeten i en smörad och bröad form och grädda i mitten av ugnen i 35-40 minuter.
Rör samman ingredienserna till glasyren och bred detta över kakan då den har svalnat ordentligt. Jag använde ganska mycket mer Tofuline än vad receptet angav, dock borde jag nog ha ökat mängden florsocker också, min glasyr blev lite för rinnig, men det var väldigt gott ändå. Jag toppade glasyren med rivet apelsinskal och serverade apelsinen till, det var väldigt gott.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0