Hålkakor med råg och graham

Nu var det några dagar sedan jag skrev något i bloggen, det beror inte på att jag har tagit en paus från bakandet utan det är min dator som krånglar. I skrivande stund flimmrar min skärm något och jag misstänker att datorn tänker ge upp för kvällen snart. Jag får hoppas att jag hinner skriva ett kort inlägg.

Jag har beslutat mig för att jag och min sambo ska försöka sluta köpa bröd, det blir mycket billigare och det ger mig en anledning att baka, dessutom slipper man alla konstigheter som finns i köpebröd. Brödet nedan bakade jag på jobbet häromdagen, det blev så gott så jag bakade det hemma dagen efter. På jobbet använde jag mjök till degen medan jag använde vatten hemma, båda alternativen fungerade bra men jag tror nog att det var snäppet godare med mjölk. När jag bakade på jobbet var jag tvungen att använda torrjäst, den blandar man i mjölet som man sedan blandar med vätskan, som ska vara något varmare än fingervärme. Degen med torrjäst tog längre tid på sig att jäsa, den första omgången lät jag brödet stå i nästan en timme, det kan vara bra att tänka på.

Ugnstemperatur: 200°C
   50 g smör eller margarin
   5 dl mjölk eller vatten
   50 g jäst
   2 msk sirap
   2 tsk salt
   2 tsk anis
   2-3 dl grahamsmjöl
   ca 1 liter rågsikt

Smält margarinet och häll i mjölken, värm till fingervärme, häll vätskan över jästen som är smulad i en bunke. Tillsätt salt, sirap, anis, grahamsmjölet och nästan allt rågsikt. Bearbeta degen tills den släpper bunken kanter utan att kladda för mycket, strö lite mjöl över degen och låt den jäsa till dubbel storlek i 30-45 min.
Tag upp degen på arbetsbänken och knåda den med mera mjöl, dela degen i fyra delar och platta ut dessa till runda kakor. Nagga kakorna med en gaffel och ta ut ett hål i mitten av varje kaka, låt kakorna därefter jäsa i ytterligare 30 min och grädda dem därefter i mitten av ugnen i 12-15 min.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Underbart! Detta måste jag testa!

2009-04-08 @ 17:46:51
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: Therés

Japp, det var väldigt gott, speciellt nybakat. :)

2009-04-09 @ 09:06:23
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag testade detta receptet, mycket gott! Kommer jag göra flera gånger!

2009-04-18 @ 21:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0