Chokladbollar med mycket kaffe

Även den som inte tillbringar mer tid i köket än vad nöden kräver kan åstadkomma goda chokladbollar om han eller hon är riktigt sugen på något gott. De här fina chokladbollarna har min mumsare till sambo gjort, och han är inte den som väljer köket framför vardagsrummet i vanliga fall, imponerande goda. Mycket kaffe och mycket kakao är hemligheten.

   100 g smör eller margarin
   1 dl socker
   1 msk vaniljsocker
   3 msk kakao
   3 dl havregryn
   3 msk starkt kaffe
Garnering:
   pärlsocker eller kokosflingor (vårt val föll på söcker)

Rör smöret, sockret och vaniljsockret poröst. Blanda i kakao, havregryn och kaffe och rör om tills allt är väl blandat.
Forma smeten till runda bollar och rulla dessa i pärlsocker eller kokosflingor. Låt bollarna stå kallt i någon halvtimme innan de serveras.



Kommentarer
Postat av: Lovisa

GE MIG!

2009-04-19 @ 22:11:54
Postat av: Therés

När du kommer på besök nästa gång får du be din svåger göra chokladbollar till dig.

2009-04-20 @ 19:32:03
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Michael borde gästblogga regelbundet på din blogg! Jag har sökt ett bra chokladbollsrecept, ska testa detta snarast!

2009-04-20 @ 21:58:46
Postat av: Dick

Jag har aldrig gjort med pärlsocker på. Har aldrig förstått det, eftersom cocos är mjukare och ger mer i smak, eftersom det redan finns socker i.



Man kan må illa av att äta för många. En gång gjorde jag det, så jag var sex, tror jag. 1971. Jag mådde så illa. Jag minns oftast det, av nån anledning.

Rabarberpaj åt jag också för mycket av. Men det är ju så gott.



När gör du en rabarberpaj och skriver om?

2009-04-21 @ 00:34:31
URL: http://www.beautyblog.se
Postat av: Therés

Rabarber är lite väl surt för min smak, jag föredrar blåbär och äpple till paj. Men, om rabarberna på baksidan växer bättre iår blir det kanske en rabarberpaj eller två under sommaren.

2009-04-21 @ 10:10:03
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: D i c k

Ja rabarber är av naturen sura, men.. kan man inte se det som något positivt, som en del av smak? Man har ju socker i, så att det kompenserar.



Varför inte finnas lite sur-het kvar, bland sötman.

Jag tycker det behövs, för pajer och annat, som bara har för mycket socker i sig är inte goda.

Jordgubbar har ju också, eller kan ha, en viss surhet i sig, mer om dom inte är svenska. Det är också ett exempel på att det är som det är. Jag äter aldrig jordgubbar med socker på.



Man kan också blanda bär, och säkert rabarber med ngt annat med.



Och även om inte egna varor finns, kan man köpa. Alla har ju heller inte tillgång till självodlat.



Inget av mina 3 barn vill äta rabarberpaj. Kräsna och gnälliga!!? Jag åt det mesta som liten och uppskattade alla bär och frukter. Och rabarber.

2009-04-21 @ 21:23:50
URL: http://www.godis.info
Postat av: D i c k

Ja rabarber är av naturen sura, men.. kan man inte se det som något positivt, som en del av smak? Man har ju socker i, så att det kompenserar.



Varför inte finnas lite sur-het kvar, bland sötman.

Jag tycker det behövs, för pajer och annat, som bara har för mycket socker i sig är inte goda.

Jordgubbar har ju också, eller kan ha, en viss surhet i sig, mer om dom inte är svenska. Det är också ett exempel på att det är som det är. Jag äter aldrig jordgubbar med socker på.



Man kan också blanda bär, och säkert rabarber med ngt annat med.



Och även om inte egna varor finns, kan man köpa. Alla har ju heller inte tillgång till självodlat.



Inget av mina 3 barn vill äta rabarberpaj. Kräsna och gnälliga!!? Jag åt det mesta som liten och uppskattade alla bär och frukter. Och rabarber.

2009-04-21 @ 21:27:53
URL: http://www.godis.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0